Home » Företagare » Företag eller hobbyverksamhet
Nyckelring i metall i form av en hund

Företag eller hobbyverksamhet

För flera år sedan fick jag frågan av en person som jobbade med marknadsföring om jag menade allvar med företaget eller om det ”bara” skulle drivas som ett hobby-företag. Hon gav mig några råd på vägen, bland annat att planera och fokusera betydligt mer än vad jag gjorde då.

Nu har åren gått och visst har jag försökt att planera framåt, jag har satt upp lite mål men ändå har mycket gått på känn. Med en blick i backspegeln så är jag mer fokuserad nu än vad jag var då vi hade vårt samtal. Vi räknar på vad vi tjänar (eller förlorar) på olika produkter och kurser och anpassar oss efter det, men ändå är det mycket som bara rullar på.

En kollega till mig skrev i sin blogg för några dagar sedan just om att bristen på planering och mål och att hon för första gången (trots flera år som företagare) nu satt sig ner och bestämt sig vart hon och hennes företag är på väg.

Husdjursbranschen har under några år ansetts som en bransch där man skulle kunna tjäna pengar eftersom alla vi djurägare gärna kostar på våra djur det bästa. Det kanske stämmer för några av de allra största aktörerna men för oss mindre är det här en väldigt tuff bransch. Speciellt när det gäller hundkurser, de vi konkurrerar med där är en ideell sektor som inte har ambitionen att tjäna pengar alls. Alla hundklubbar som drivs av eldsjälar och som i vissa fall dessutom får olika föreningsbidrag (nu gäller det inte alla, det vet jag). Så till alla nya hundinstruktörer som utbildas- räkna inte med att tjäna några stora pengar i den här branschen!

Förra året var ett tufft år för oss av många olika orsaker, vi hade personer i vår närhet som inte mådde riktigt bra, vilket påverkade mig väldigt. Astra hade det jobbigt med sin allergi, lunginflammation och utslag och att vi till sist var tvungna att låta henne somna in. Men jag kände där någon gång under våren-sommaren att jag var tvungen att bestämma mig- antingen fokusera betydligt mer på vart jag ville att företaget skulle ta vägen eller trappa ner alltihop. Att jag dessutom fick ett jobberbjudande (som anställd i min gamla bransch) gjorde att jag var tvungen att ta ställning.

Så det vi gjorde i somras, maken och jag, var att vi satte oss ner och räknade på hur stor omsättning företaget var tvunget att ha för att jag skulle kunna ta ut en viss lön om några år. Sedan var det bara att räkna baklänges, hur mycket var vi tvungna att sälja för månad för månad för att nå dit? Det gjorde dessutom att jag sökte mig till olika forum där företagare diskuterar med varandra och fick på så sätt en del nya idéer till en vidareutveckling. Trots att hösten var tuff för oss med allt runt Astra, så uppfyllde vi de mål som vi hade satt upp fram till årsskiftet, vilket känns väldigt skönt!

Det jobb jag håller på med nu, att byta plattform för webbutiken är ett led i den fortsatta strategin. Jag gjorde en grov uppskattning av att jag på en månad behöver uppdatera och göra om drygt 1000 bilder, som sedan ska föras över till den nya butiken. Parallellt med det gör jag också nu en planering över kommande nyhetsbrev för resten av året. En grovplanering av olika inlägg i sociala medier är också på gång- detta trots att jag inte är en person som tycker att det är speciellt roligt att planera!

Men precis som min kollega konstaterade- NU kör vi!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*