Home » Hund » Resa till Island
Vy över Island från flygplanet

Resa till Island

En av de länder som vi länge har pratat om att besöka är Island. Så nu gjorde vi slag i saken, maken och jag tog ledigt några dagar och åkte iväg. Han var på tjänsteresa och kom tillbaka till Arlanda på Valborgsmässoaftonen så jag mötte upp honom där och så tog vi in på hotell över natten.  Flyget skulle gå tidigt på morgon den 1:a maj så det var skönast att vara på plats.

Efter ett byte i Oslo så bar det sedan av till Keflavik på Island. Tack vare att de ligger två timmar efter oss så var inte klockan mer än ca 10.00 när vi landade så vi hade i princip hela dagen på oss. Vi hämtade hyrbilen och gav oss i väg mot Reykjavik.

(Klicka på bilderna om du vill se dem större).

Staty med ett vridet Eiffeltorn i Keflavjik

Eftersom det var 1:a maj hade även Island röd dag så de flesta var lediga, dessutom var det den första riktiga vårdagen med strålande solsken så folk var ute och pysslade i trädgårdar, promenerade eller cyklade. En och annan tyckte tydligen att det var riktigt varmt för de hade t-shirt och shorts på sig 😯 . Temperaturen var dock bara 3-4 grader så vi behöll gärna våra vinterjackor på oss, även om solen värmde ordentligt.

Efter att ha installerat oss i vår hyrda lägenhet och handlat lite mat så beslöt vi oss att åka upp till Thingvellirs nationalpark (Þingvellir). Det ligger högre upp i bergen så där låg snön fortfarande kvar längs vägen och bergstopparna i bakgrunden var vita av snö.

Utsikt mot bergen i Þingvellir på Island

Thingvellir är en historisk plats ur många hänseenden, inte minst beroende på att det ligger precis där den nordamerikanska och eurasiska kontinentalplattan möts. Där bildades en djup ravin någon gång under forntiden. Hela området påminde om miljön i filmen om Ronja rövardotter med den stora sprickan/ravinen i berget.

Ravin vid Þingvellir Island

Lördagen ägnade vi sedan åt en bilresa söderut, till bland annat Kerið som är en krater från en ca 3000 år gammal vulkan. Som överallt på Island (åtminstone uppe i bergen) är vattnet kristallklart. Eftersom vi var där lite före den egentliga turistsäsongen så var det bara några enstaka personer där förutom oss, vilket gjorde att hela miljön blev väldigt avkopplande.

Vulkankrater på Island

Vulkankrater

Därifrån fortsatte vi till Stori-Geysir, där flera heta källor ligger i dagen. Det var häftigt att se hur vattnet bokstavligen kokade i marken. På några ställen rann vattnet till viss del utanför avspärrningarna och även där var det så pass varmt att det inte gick att hålla fingrarna kvar i vattnet. Strokkur, en av gejsrarna har regelbundna utbrott ungefär var 10:e minut då den sprutar upp en häftig stråle 30 meter upp i luften med kokande vatten.  Det var häftigt att se hur den ”laddade” inför utbrottet, det  gick att se på ytan hur den hävde sig upp lite grann ett flertal gånger innan den tillslut skickade iväg en kaskad av vatten.

Bara en liten bit bort ifrån Stori-Geysir ligger Gullfoss som är två vattenfall alldeles intill varandra. Under sommarperioden har den ett flöde på ca 130 m³ per sekund men nu var det mer eftersom det var snösmältning på gång.

Vattenfallen vid Gullfoss

På hemvägen sedan råkade vi ut för resans enda snöväder, blötsnön föll och det började lägga sig lite grann på vägen. Men det smälte undan redan till dagen därpå. I övrigt var det 3-4 plusgrader men med strålande sol under hela semestern.

Söndagen tillbringade vi i omgivningarna av Reykjavik. Först blev det naturligtvis en promenad på deras speciella hund-halvö, Geirsnef.

Hundar har under en lång tid varit förbjudna i Reykjavik men de lagarna är numera ändrade. Men eftersom de ska hållas kopplade så har en stor halvö gjorts i ordning som hundpark. På två sidor av halvön rinner det vatten, på ena kortsidan är det stängsel ut till en cykel- och gångbana och på den andra kortsidan är bilvägen in till parkeringen. Vi tog en rätt rask promenad runt och det tog oss ca 15 minuter, så det är stora ytor hundarna har att springa på. På den stund som vi var där var det ca 10 hundar lösa med sina ägare och ofta räckte det med ett kort nosande för att kolla vem den andra var innan de sprang vidare. En labrador var fullt sysselsatt med att hämta upp alla pinnar den hittade i vattnet, medan en annan tränade inkallning med sin lill-husse.

Geirsnef, en stor hundpark i Reykjavik

Geirsnef, en STOR hundpark i Reykjavik

Hund i hundparken i Reykjavik

Senare på söndagen åkte vi till Perlan, det bör ingen Islands-turist missa! Vi hade sett den på håll och undrade över vad det var, den såg ut som ett observatorium högt uppe på en kulle. Men vi insåg att det kunde det knappast vara eftersom det låg mitt i stan och ett observatorium bör ju ligga där det är mörkt runt omkring.

Det visade sig vara deras variant av vattentorn, de lagrar hetvatten i cisternerna och i mitten har de byggt en utställningshall, café och restaurang. Högst upp är det milsvid utsikt över hela området runt Reykjavik. Dessutom var det helt gratis att gå in!

Vattentornet Perlan i Reykjavik

På bottenvåningen hade de gjort en ”gejser”, en vattenfontän som sprutade vatten rakt upp var 10:e minut 😆 .

Vy över Reykjavik från Perlan

Vy över havet från Perlan

På söndagseftermiddagen tyckte vi att det var dags för lite bergsklättring och bara några minuters bilväg från vår lägenhet låg Mosfellsbæjar Hamrahlíð. Det är ett strövområde upp i bergen som visade sig vara en populär söndagsutflykt för isländska barnfamiljer. Det finns flera olika leder att gå, samtliga leder upp på berget så en viss kondition krävs. Vi var ju bara tvungna att välja den svåraste av dem, höjdrädda som vi är båda två!  😳

Bergsklättring utanför Reykjavik

Maken på väg mot toppen (trodde vi-ja!)

Vi hade snart klättrat upp förbi trädgränsen, bitvis var vi faktiskt tvungna att klättra med hjälp av händerna också. Den leden gick inte att gå upprätt hela vägen upp. När vi vid flera tillfällen stannade för att pusta lite, vände vi oss om och insåg hur högt vi faktiskt var! Vilken enastående utsikt! Helt otroligt…

Dock blev vi lurade flera gånger, när vi kom upp till det vi trodde var toppen, visade det sig finnas ytterligare några toppar innan vi var uppe! PUH!

elisabeth-bergsklattring-reykjavik

Här kunde vi sitta länge…

Vilken utsikt!

Vi var rätt trötta bägge två när vi senare kom tillbaka, så det blev en middag och tidigt sänggående. Dessutom hade vi bokat in ett besök på Blå lagunen under måndagsförmiddagen så det blev ingen sovmorgon där inte.

Island har en märklig natur, med mycket sten och väldigt lite växtlighet (bortsett från att de i sina stora växthus odlar både gurka, tomater, bananer och mango året om!). Uppe i bergen växer det ändå en låg ”matta” av växter men ut åt Keflavik är det i stort sett bara förstenad lava som rann ut för ca 800 år sedan. En mycket märklig känsla att åka där- ungefär som om man befinner sig på månen.

"Månlandskap" på väg till Blå lagunen

”Månlandskap” på väg till Blå lagunen

Utanför Blå lagunen

Plötsligt rinner det hett vatten längs vägen…

Visst är Blå lagunen en turistmagnet- men definitivt värt pengarna iallafall! Nu var vi inte där under värsta turistsäsongen för då kan jag tänka mig att det är trångt. De håller dock på att bygga ut anläggningen så under nästa år blir den ungefär dubbelt så stor. Nu var det gott om plats att bada och sååå otroligt avkopplande! 3 plusgrader i luften, strålande sol och 39 grader i vattnet- vi insåg efteråt att vi borde ha smort in oss med solskyddskräm! Det var roligt att se kontrasterna mellan oss som badade och de som jobbade på anläggningen- de var fullt påklädda med tjock jacka och mössa medan vi njöt av värmen i bara badkläder! Men jag förstår dem, gick man bara på land så var det kallt.

Det var varmt och skönt- i alla fall i badet!

Blå lagunen

Gångvägen mellan parkering och badet

Gångvägen mellan parkeringen och badet

Det var också spännande att se att de inte bygger badanläggningen ovanpå stenen/lavan, de gräver ner den! Vilket innebär att man ser ingenting av den förrän man står alldeles intill. Det förstärker verkligen känslan av månlandskap…

Eftermiddagen ägnade vi sedan åt att vandra runt i Reykjaviks centrum. Bortsett från att kika i affärer blev det besök både i Harpa (konserthuset) och Hallgrimskirkja. Speciellt konserthuset var en häftig upplevelse med mycket speciell arkitektur och massor av glas.

Glasfågel i konserthusets tak

En vy över havet inifrån Harpa, konserthuset i Reykjavik

På tisdagen var det sedan hemresa till ett regnigt Sverige. På onsdagsförmiddagen hämtade jag Astra på hundpensionatet, vilket hon blev väldigt glad över!

Nästa gång vi åker till Island (ja, vi har bestämt oss att vi måste tillbaka!) tänker vi ha minst två veckor på oss och då köra runt hela ön och ta in på olika boenden längs med vägen. För Island är ett land som verkligen gav mersmak!  🙂