Öresundsbron - sedd från Malmö

Tillbaka i Sverige

Nu ligger jag verkligen efter med blogginläggen! Det har blivit ett flertal långa dagar då vi har kört mycket, ibland ofrivilligt mycket. Dessutom har jag varit sjuk och har därför inte så mycket ork att göra annat än att vila när vi väl står still. Anteckningar har jag dock gjort så inläggen kommer att skrivas vart eftersom.

Vi kom till Malmö i natt, strax efter kl. 02.00. Det var definitivt inte frivilligt att dagen blev så lång, men vädret rår ingen över. Storm och höga samt långa broar är ingen bra kombination när man kör husbil.

Aabenraa i Danmark

Vi har tillbringat de senaste dygnen längst ute på kajen hos danska Aabenraa Sejl Club. Där har de gjort i ordning en ställplats för husbilar. Så här års delas platsen med deras fritidsbåtar som står uppallade på land, men sommartid kan jag tänka mig att det är riktigt fint här.

Det som har varit häftigt är att vi faktiskt har upplevt vädret på ett helt annat sätt mot vad man gör i ett hus. Regnet har vräkt ner och stormbyarna har gungat husbilen. Detta trots att vi står på fyra stadiga stödben, förutom de sex hjulen!

Aabenraa, Danmark

Utsikten har varit rakt ut mot havet åt två håll, i alla fall de stunder då regndiset har lättat. Vi har haft full koll på fartygen som har anlöpt hamnen längre bort. Och vi har sett bogserbåten som hjälpte dem komma förbi den trånga passagen på väg in och ut.

Dessutom har vi haft promenadavstånd till både livsmedelsbutiker och själva stadskärnan. Sådant uppskattas verkligen.

Men lördag förmiddag var det alltså dags att åka vidare. Vi fyllde på förråden av både vatten och mat och vi tömde avloppstanken innan vi åkte. Det regnade fortfarande och blåste rätt bra men trafiken flöt på som den skulle.

Bron över stora Bält

Några timmar senare kom vi till Nyborg och det var dags att passera stora Bältbron. Där möts vi av stora blinkande skyltar med varningstext att det är förbjudet för vindkänsliga fordon att köra över bron! De uppmätte vindbyar till 18-19 m/s uppe på bron.

Har vi ett vindkänsligt fordon? Vilka får passera och vilka får inte? Frågorna blev plötsligt många och vi behövde snabbt ta reda på mer. Som tur är har de två stora parkeringsområden, ett bredvid varje brofäste. Där finns det bensinmack, laddningsstationer och en restaurang. Så vi svängde av och stannade för att ta reda på mer.

Personbilar var inga problem, de kunde passera. Bil med släpvagn eller husvagn, lätta lastbilar och husbilar under 3,5 ton räknades definitivt som vindkänsliga fick vi lära oss. De var förbjudna på bron under denna tid. Övriga fordonsägare fick själva avgöra om bilen var vindkänslig eller ej.

Vår husbil väger ca 5 ton så vi skulle få köra, men frågan var om vi ville det i det vädret? Husbilen kan kränga rätt bra i vindbyar ändå, så vi tog beslutet att vänta in att vinden lugnade sig. Klockan var lite över 17.00 och prognosen var att all trafik skulle släppas på igen kl. 23.00. Så det skulle bli en lång väntan. Vi hade dessutom redan bokat plats på campingen i Malmö till kvällen.

Alla förnödenheter med oss

Vi tog en promenad med Aksel och då kände vi verkligen hur vinden tog i. Flera gånger tog det plötsligt stopp mitt i klivet när vinden förde oss baklänges. Soptunnorna blåste omkull och folk hukade i vinden för att snabbt kom in i värmen. Bara att hålla dörren till husbilen öppen tillräckligt länge för att Aksel skulle hinna hoppa in krävde rejäl styrka.

Som tur var hade vi ju både mat och vatten så det gick ingen större nöd på oss där vi satt. För att hålla värmen fick vi använda gasolen, vilket var ett litet orosmoment. Vi visste ju inte riktigt hur mycket vi hade kvar. När klockan närmade sig 22.30 började kyl och frys att pipa ilsket eftersom de inte kunde hålla kylan. Samtidigt fick jag ett sms från värmesystemet att gasolen tagit slut. Nåja, det hade ju kunnat vara värre för klockan 23.00 släppte de på trafiken igen.

Resten av resan till Malmö gick bra även om bilen krängde emellanåt när vinden tog i. Speciellt när vi passerade Öresundsbron kändes vindbyarna ganska rejält.

Hunden Aksel sitter i sitt bilbälte i husbilen

Jakt på gasol mitt i natten

Visserligen hade vi en bokad plats på Malmö camping och det går utmärkt att checka in efter deras stängningstid. Men i meddelandet stod det att infartsbommen är låst mellan kl. 23-06 och att det då inte går att passera.

Nu hade vi ju heller ingen gasol kvar och att stå utan vare sig det eller el ville vi inte. Inte kunde vi heller ha köpt en gasolflaska i Danmark eftersom de inte har samma kopplingar. Så det blev till att leta efter gasol mitt i natten.

De nattöppna bensinmackarna vi stannade på kunde inte hjälpa oss eftersom de endast hade nattluckan öppen. Gasolen förvaras ju i ett speciellt skåp utomhus och då krävs det att de är minst två personer som jobbar. En som går ut med oss och en som är kvar inne.

Men efter lite googlande hittade vi en AGA-automat i andra änden av Malmö. Vi åkte dit och bytte in vår tomma flaska och kunde köpa en fylld i stället. Allt hanterades helt automatiskt- så smidigt!

Låst bom visade sig vara öppen

Med gasol kunde vi ju övernatta var som helst men vi åkte ändå till campingen och checkade in och fick passerkort. För säkerhets skull testade vi passerkortet vid bommen och den öppnades! Jippi! Vi kunde köra in och parkera, koppla in elen och gå och lägga oss klockan 04.00.

Nu blir vi i Malmö några dagar innan vi fortsätter norrut.

1 reaktion på ”Tillbaka i Sverige”